Khamis, 21 Julai 2011

misconception....

nak citer lagi pasal misconception ni...masa ngajar tadi, kelas mekanikal.. ajar topic compleks number, subtopic argand diagram.....
oni bagila contoh....
1) given, Z=3-i and W= -1-i, by  using argan diagram, find Z+W...
onie tunjuklah cara nak wat....
cara reverse..oni minta student buat calculation dulu....
dapatlah Z+ W=(3-i)+(  -1-i) =2-2i..so, onie suruhlah student plot...
Z=3-i  maka koordinat Z adalah (3,-1)
W= -1-i, maka koordinat W adalah ( -1,-1)
Z+ W=2-2i maka koordinat Z+ W adalah (2,-2)..
tapi tiba tiba ada student ni tanya..

puan..kalau saya tulis macam ni boleh...

Z+ W=(3-i)+(  -1-i) =2-2i... onie jawab , boleh...

dan saya anggap macam ni boleh?

Z+ W=(3-i)+(  -1-i)  ..

saya anggapdalam kurungan depan( sambil tunjukkan kurungan pertama) tu sebagai   3 untuk nilai x bagi z, -i untuk nilai y bagi  w, kurungan kedua pula, -1 sebagai nilai x untuk z dan -i sebagai nilai y untuk w

onie pun pening..dah ada misconception dah ni..
cepat cepat oni explain, bagi contoh lain....
tak tau la student tu ok lek ke tak..

pelik ar...cepat sangat nak wat rumusan...

student yang tanya tu, memang boring...dah la bawa nota kawan dia( lecturer lain, bawa tak pe..siap compare lak tu apa kita ajar denganapa lecturer tu ajar....

aduh..jenuh nak explain..........

letih....

macam macam kan...

sebagai lecturer math selama 4 tahun ni, macam macam jawapan student yang diluar jangkaan kita..
tak sangka pula math ni boleh jadi bahan ketawa ....

 jom tgk....

:-) kita pun tak terfikir nak jawab macam ni
sangat kreatiif..ahahahahhah
tu yang masa ngajar kena cakap dan tunjuk sekali..macam ni la..kita akan cakap, potong benda yang sama untuk diatas dan bawah...kan dah jadi macam ni...
misconception.....
hebat tul....
sangat mengikut arahan..hahahahahaah
semua ni adalah misconception in math... suasah nak hilangkan misconception ni dalam otak student kita....sangat sukar..dulu kat u , ada satu subtopic dalam teaching method, yang cerita pasal misconception...memang susah..tu lecturer dulu cakap, kena ajar dan tunjuk contoh ..contoh biar berbeza ..sebab, kalau contoh lebih kurang sama step penyelesaiannya, misconception mesti ada kat situ...
tak semua student pun..tapi sorang dua, mesti ada...